
Trækkere
- Danmark 105
- Albanien 3
- Belgien 860
- Estland 36
- Finland 47
- Forenede Arabiske Emirater 8
- Frankrig 276
- Grækenland 11
- Irland 8
- Island 2
- Italien 200
- Kina 33
- Kroatien 52
- Letland 15
- Litauen 197
- Luxembourg 4
- Nederland 2580
- Norge 42
- Polen 351
- Portugal 47
- Rumænien 103
- Schweiz 31
- Slovakiet 19
- Slovenien 26
- Spanien 195
- Storbritannien 78
- Sverige 47
- Tjekkiet 202
- Tyrkiet 8
- Tyskland 911
- Ukraine 3
- Ungarn 20
- Østrig 162
Interessante tilbud








En sættevognstrækker (eller blot en trækker) er en lastbil beregnet til transport af tung og stor last på en sættevogn. En sættevognstrækker med sættevogn kaldes en langturslastbil. En sættevognstrækker er et køretøj, der består af følgende komponenter:
Kabine. Kabiner kan være konventionelle, men cab-over trækkere eksisterer også. Konventionelle kabiner er mere udbredte i hovedsageligt USA og Australien, hvor der ikke er nogle begrænsninger på langturslastbiler. I Europa bliver cab-over trækkere og vippe kabiner produceret og benyttet.
Motoren er den mest vigtige funktionelle del på enhver trækker. Lastbilens bruttovægt, lasteevne og brændstofforbrug afhænger af motorens ydelse. Sættevognstrækkere er udstyret med dieselmotorer.
Gearingssystemet overfører motorens kræfter til hjulene og bestemmer ydeevnen for hele vogntoget. Gearingssystemet består af en gearboks, drivaksler og en PTO. En gearboks kan være manuel, halvautomatisk eller automatisk.
Aksler og differentiale enheder står for både vægtdistribution og bæreevne. Aksler kan være udstyret med standard mekaniske differentialer eller leveres med hjulreduktionsgear, der forøger lasteevnen.
Skammelkobling er en mekanisk sammenkoblingsmekanisme placeret over akslerne, hvilket gør det muligt at tilkoble en sættevogn.
Alle de nævnte brands inden for sættevognstrækkere er bredt repræsenteret i Truck1 lagerbeholdningen. For mere information om sættevognstrækkere, læs venligst videre.